Teljes arculatváltás után VIHARSAROK néven folytatja a sörfőzést a Beer Corner – Viharsarki Sernevelde

Miért változtatunk nevet két év elteltével? Mit jelent a rebranding egy sörfőzde életében? Mik vezetnek egy ilyen léptékű döntéshez? Mit várunk az új brand megjelenésétől? Tartsatok velünk egy cikk erejéig, olvassátok el a Viharsarki Sernevelde utolsó blogbejegyzését a márka történetének legfontosabb eseményeiről, a kisüzemi sörpiac kilátásairól, és a teljes megújulásról.

A közösségi oldalakon megjelent a vadiújnak tűnő VIHARSAROK Sörfőzde. Aki követi az eseményeket tudja, hogy egy két éve működő sörfőzde megújulásáról van szó. A friss arculat 2020 októberében került bemutatásra. Tekintsük át az előzményeket!

Alapítsunk sörfőzdét, és főzzünk igazán jó sört! – az egyszerű (vagy inkább annak tűnő) ötlet valamikor 2015-ben pattant ki Ábrahám Csaba fejéből. Persze az ihlet ehhez kevés, először is egy megfelelő épületre volt szükség, amit 2016 októberében sikerült megtalálni. A beruházásnak hamar híre ment, a gyulaiak lelkesedése konkrétan kitapinthatóvá vált, amint megtudták, milyen üzem is épül a Sarkadi úton. Ők is érezték, amit mi: a komoly turisztikai tradíciókkal bíró fürdővárosnak egyszerűen szüksége van egy jó sörfőzdére és kiváló helyi sörökre. A cég 2017-es megalapítása után néhány hónapnak kellett eltelnie a próbafőzések beindításáig, az üzemi termelés 2018 elején kezdődött el, 2018. március 14-én pedig megnyitotta kapuit a főzdétől mindössze egy üvegfallal elválasztott étterem, amely Magyarország kevés számú valódi látványfőzdéinek sorába emelte a sörfőzdét.

A sörfőzde tehát 2018-ban Beer Corner – Viharsarki Sernevelde néven tűnt fel a kisüzemi sörfőzdék között. A hazai kisüzemi sörpiac ekkor már kezdett telítődni, mégis mi volt a koncepció?

Figyelembe véve a hazai sörpiac alakulását, valóban nehéz terepre tévedtünk. A kisüzemi sörfőzdék piaci részesedése a teljes magyar sörpiacon nagyjából 3%-ot tesz ki. Ez jó, gondolhatná egy új sörfőzde, hiszen a sörforradalom után és a sörkultúra fejlődésével gyors bővülés várható. A tapasztalatunk szerint azonban Magyarországon egy kicsit máshogy alakult a helyzet. Bár a fogyasztók részéről valóban megnőtt az igény a különleges sörökre, a helyzetre a nagy sörgyárak is reagáltak: bejelentkeztek az új piaci szegmensért és kihozták a saját nagyüzemi „kraft” söreiket. Ez piaci szempontból érthető reakció, de jelentősen visszafogja a kisüzemi 3% bővülését egy szerintünk inkább kisüzemi műfajban. Miért kisüzemi műfaj? Elsősorban a markánsabb felsőerjesztésű stílusokra gondolunk. Talán fogalmazhatunk úgy, hogy az üzleti szempontok előtérbe helyezése leszűkíti a mozgásteret egy sörrecept megalkotásakor, ami egy tömeg-lagernél már bejáratott dolog, de egy IPA ezt nehezebben viseli. Hangsúlyozzuk, hogy ez nem termékminőségi, hanem koncepcionális kritika. 150-200 Ft-os literenkénti áron szerintünk semmilyen mérethatékonyság mellett nem lehet indulni ebben a műfajban.

Figyelembe véve a fentieket, milyen koncepcióval lehet elindulni egy új kisüzemnek? Mivel lehet differenciálni, miben más ez a sörfőzde?

A projekt megálmodója Ábrahám Csaba, Magyarország egyik legnagyobb élelmiszeranalitikai és mikrobiológiai laboratóriumának ügyvezetője. Köztudott, hogy minden sörfőzde saját laborról álmodik, de miért ne lehetne fordítva? Adott volt a labor, már csak álmodni kellett egy sörfőzdét. Nevezhetjük ezt szakami koncepciónak, ami némiképp eltér a kisüzemek között gyakori és romantikus „szerelemfőzdék” motivációjától. Tehát a minőséget rendszeres laboratóriumi vizsgálatokkal monitorozva szeretnénk kiemelkedni a mezőnyből.

Ez jó dolgokat sejtet. Milyenek voltak az első szakmai és piaci tapasztalatok?

Itt kezdődnek az érdekes ellentmondások, hiszen ezek nem feltétlenül vannak összhangban.

Kezdjük a szakmai résszel, hiszen vannak már kifejezetten szép eredményeink. Rövid fennállásunk ellenére a 2019 áprilisában megrendezett XIII. KSE Nemzetközi Sörversenyen söreink az abszolút élbolyban végezve, három ezüst és egy bronz minősítést szereztek. Czech Pale Lager sörünk kategóriája legmagasabb pontszámát begyűjtve, a legjobb lagerként zárta a versenyt. Szintén 2019-ben hét ország kétszáztíz söre közül választotta ki Közép-Európa legjobbjait Central European Beer Awards 2019 zsűrije. Főzdénk lagere alig másfél éves történetének legjobb eredményét elérve a számos cseh és szlovák sörbírát is felvonultató nemzetközi zsűri szavazata alapján Champion díjat nyert, azaz kategóriagyőztes lett. Ez tulajdonképpen azt is jelenti, hogy két egymást követő versenyen miénk lett Magyarország legjobb lagere. Köztudott, hogy a lager sörök erősebb technikai készséget igényelnek. Ha össze tudsz rakni egy jó lagert, akkor valószínűleg szakmailag már célba értél.

A piaci rész más lapra tartozik. A gyártott sör és a piac eredendően nem együtt lélegzik, hiszen kettejük közé beékelődik a brand, amely többek között arra hivatott, hogy kommunikáljon a célközönséggel. Ez legjobban egy szalonhoz hasonlítható, a terméknek az a szintje, ahol először lépünk kapcsolatba az ügyfeleinkkel.

Tehát a rebranding egyik célja egyfajta összhang megteremtése volt. Mi mindent foglal még magába egy ilyen projekt?

Természetesen a sörök piaci szereplésének javítását. Ez kissé anyagiasan hangzik, de az életben maradáshoz nem elég a szakma iránti elhivatottság, a főzde csak az eladott sörökből képes magát fenntartani. Fontos azonban, hogy a piaci szereplés alatt nem csak pénzügyi mutatókat értünk, hanem egy szerves működést, ami alapján a közönség képes megítélni a márkát, bennünket.

A márka frissítésének egyik legfontosabb célja egy olyan brand megalkotása volt, amely megfelelően képes kommunikálni a főzde értékeit. Ez ráadásul nem merül ki az arculati elemekben, hanem kiterjed a kommunikációra, az ügyfélkezelésre, a közösségi oldalainkra, vagy akár a követőinkkel való közvetlen kapcsolattartásra. Lényegében arról van szó, hogy bár a legfontosabb feladatunk a sörfőzés, szeretnénk ezt egy közvetlen, hiteles és értékközpontú brand keretei között végezni.

A design váltás célja a modernizálás és a mai trendeknek elvárt, megfelelő megjelenés kialakítása volt. A kisüzemi sörök nagy és folyton bővülő kínálatában egy jól megjegyezhető, ezer közül is felismerhető arculat döntő kérdés lehet egy márka sikerében. Egy működő design nem csak az első találkozáskor segíti a vásárlót a termék kiválasztásban, hanem képes arra, hogy márkahűséget alakítson ki.

Az egyik legfontosabb szempont azonban az, hogy a sörfőzés és a brand szerves egységet alkosson és ne keltsen disszonanciát. Hiába főzöl díjnyertes söröket, elhivatott csapattal, ha ezt nem tudod megfelelően promotálni. De vigyázat, fordítva hatványozottan igaz. Hiába csillog a szalon, ha a termék és a mögöttes tartalom nem hozza a megfelelő színvonalat, akkor a vevőid csalódni fognak benned.

Ha megszületett az elhatározás, hogyan kell elindulni az úton? Hogyan épül fel a folyamat?

Az egyik legnehezebb, hogy megtaláld a feladatra legmegfelelőbb embereket. Kiadhatod a feladatot egy nagy marketing ügynökségnek, akik bár profin elvégzik a szerződött feladatot, de mindezt anélkül, hogy megértenék a főzde lelkivilágát. Piackutatást végeznek és a mérőszámaik a realizált profitban kimerülnek.

Mi olyan emberekkel akartunk együtt dolgozni, akik képesek egy hullámhosszra kerülni a csapatunkkal, megtapasztalják az eddigi munkánk eredményét, lejönnek hozzánk sörözni egyet és beleszippantanak a családias légkörbe. És nem utolsó sorban szeretik a sört, hiszen enélkül a teljes folyamat hiteltelen lenne. Épp egy sördesign versenyen kerültünk velük kapcsolatba, amin kézműves sörökért folyt a verseny. Tudtuk, hogy megtaláltuk, akiket kerestünk.

Izzasztó és hosszú folyamat vette kezdetét, ami közel egy évet vett igénybe és a folyamat napi szintű folyamatos csapatmunkát igényelt. Az új arculat olyan részletes és áldozatos munka eredménye, amit korábban a sörfőzde építésekor, vagy a tesztfőzések során tapasztaltunk. A rebranding egy újabb izgalmas időszak volt a főzde életében, a folyamaton keresztül mi is mélyebben, egyfajta önvizsgálatot tartva mértük fel a márkát, számba vettük a legfontosabb értékeinket, a filozófiánkat és a jövőbeli céljainkat.

Mik az eddigi tapasztalatok és hogyan tovább?

A munka eredménye már most is kézzelfogható, a visszajelzések csodálatosak mind a közönség, mind a viszonteladók részéről. Ezen kívül az új design feltűnt több nemzetközi packaging oldalon, mint a packagingoftheworld.com, vagy a francia Favourite Design.

Az újhonlapunk megfelel a legmagasabb követelményeknek. Elindult az új webshopunk, ahol gyorsan és kényelmesen lehet tőlünk friss söröket rendelni, amiket 2 munkanapos szállítással tudunk kézbesíteni házhoz, vagy GLS csomagpontra, és köszönhetően a profi fejlesztésnek a számlázás és a kapcsolattartás is sokkal gördülékenyebb.

A rebranding a sörfőzde éttermét, a Corner – Pub & Restaurantot nem érinti, ott változatlan formában megyünk tovább, hiszen a gyulaiak, akiknek létrehoztuk már megismerték és megszerették. A csapokon értelemszerűen majd a megújult VIHARSAROK sörök lesznek. A korábbi söreinket a készlet erejéig megtaláljátok az étterem kínálatában.

Mindenkit arra biztatunk, hogy kövessétek az új közösségi oldalainkat, és tartsatok velünk a VIHARSAROK további fejlődésében, hiszen veletek jutottunk el ideáig és a folytatást is veletek képzeljük.